Terug
Nieuws
15 jan 2020, 16:32
Honderden Nederlanders zijn afgelopen jaar het slachtoffer geworden van bitcoin-beleggingsfraude via advertenties met bekende Nederlanders. In totaal liepen zij ruim 2,9 miljoen euro aan schade op. Dat laat de Fraudehelpdesk weten na vragen van Shownieuws.
In 2019 waren er 332 slachtoffers met een schadebedrag van 2.916.555 euro. Dat is een flinke stijging ten opzichte van de jaren ervoor. In 2017 waren er nog maar vier slachtoffers die gezamenlijk 27.119 euro aan schade opliepen. In 2018 waren er 39 slachtoffers met een schadebedrag van 776.642 euro.
In de nepadvertenties worden beeltenissen van bekende Nederlanders zoals John de Mol, Humberto Tan en Jort Kelder gebruikt. Die prijzen de investering dan zogenaamd aan en beloven dat beleggers flink rendement kunnen halen als ze hun geld in bitcoins steken.
Rechtszaak
John de Mol spande vorig jaar mei een rechtszaak aan tegen Facebook. Hij eiste dat het sociale medium per direct maatregelen zou nemen tegen frauduleuze bitcoinadvertenties. Toen gingen zijn naam en beeltenis in combinatie met dergelijke advertenties al maanden rond. In november stelde de rechtbank De Mol in gelijk. Een maand later besloot Facebook tegen de uitspraak in hoger beroep te gaan.
Tientallen bekende Nederlanders willen dat Facebook optreedt tegen advertentiefraude en steunen John de Mol in zijn strijd tegen de oplichters. De BN’ers die publiekelijk John de Mol steunen zijn onder meer: Herman den Blijker, Humberto Tan, Jort Kelder, Marco Borsato, Matthijs van Nieuwkerk, Rik van de Westelaken, Ruud Feltkamp, Eva Jinek en Welmoed Seitsma.
Deel dit artikel
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.