Terug
Nieuws
20 juli 2020, 07:47
De nepadvertenties waarbij namen van bekende Nederlanders, zoals Ali B, John de Mol en Jort Kelder worden misbruikt, zorgen nog altijd voor veel financiële schade bij mensen. Volgens de Fraudehelpdesk werd er dit jaar al voor bijna twee miljoen euro aan schade gemeld. Met een campagne samen met Facebook en de Autoriteit Financiële Markten wil de instantie aandacht vragen voor deze vorm van oplichting.
In totaal hebben in de afgelopen jaren al zeker 380 mensen melding gedaan van deze fraude en is er voor meer dan 3,6 miljoen euro schade opgelopen. Vooral mensen boven de 46 jaar blijken gevoelig voor de fraude met nepadvertenties. Met de campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’ zullen de komende maanden de meest voorkomende fraudevormen op social media worden uitgelicht. Hierbij gaat het om nepadvertenties, hulpvraagfraude en datingfraude.
"Nep-advertenties voor crypto-valuta zijn ons al langer een doorn in het oog en we waarschuwen er ook tegen", vertelt een woordvoerder van Autoriteit Financiële Markten. "Helaas heeft de AFM weinig bevoegdheden om handhavend op te treden. Deze campagne is dan ook een heel goed initiatief. De AFM is al langer in gesprek met Facebook over het nemen van verantwoordelijkheid. Het is dan ook positief dat Facebook, één van de belangrijkste platforms voor deze nep-advertenties, deze campagne ondersteunt."
Facebook-*
Facebook, het platform waar veel nepadvertenties op verschijnen, draagt financieel bij aan de campagne. “Facebook wil dit soort advertenties niet op zijn platform en staat ze dan ook niet toe. Dit is een sectorbrede kwestie die we erg serieus nemen. We doen er daarom alles aan om te voorkomen dat deze nepadvertenties op ons platform verschijnen; zo gebruiken we de meest geavanceerde technologie en handmatige controles om deze oplichters tegen te houden. De samenwerking met de Fraudehelpdesk voegen we dan ook dankbaar toe aan ons arsenaal van wapens tegen nepadverteerders”, zegt Facebook.
Rechtszaak
John de Mol spande vorig jaar mei een rechtszaak aan tegen Facebook. Hij eiste dat het sociale medium per direct maatregelen zou nemen tegen frauduleuze bitcoinadvertenties. Toen gingen zijn naam en beeltenis in combinatie met dergelijke advertenties al maanden rond. In november stelde de rechtbank De Mol in gelijk. Een maand later besloot Facebook tegen de uitspraak in hoger beroep te gaan.
Tientallen bekende Nederlanders willen dat Facebook optreedt tegen advertentiefraude en steunen John de Mol in zijn strijd tegen de oplichters. De BN’ers die publiekelijk John de Mol steunen zijn onder meer: Herman den Blijker, Humberto Tan, Jort Kelder, Marco Borsato, Matthijs van Nieuwkerk, Rik van de Westelaken, Ruud Feltkamp, Eva Jinek en Welmoed Seitsma.
Deel dit artikel
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.