Terug
Nieuws
14 aug 2020, 19:39
Bekend en onbekend Nederland kijkt met weinig plezier naar een nieuwe reclame van Albert Heijn. Uit de online reacties blijkt dat velen het een ‘vrouwonvriendelijke’ commercial vinden…
In de reclame is te zien dat de vrouwelijke supermarktmanager en een aantal andere dames aan het sporten zijn. De mannelijke trainer roept aan het begin: “Ladies, de vakantie is voorbij. Weg met die kilootjes! Kom op, dames!”
De boodschap van de video stuit veel kijkers tegen de borst. Zangeres Joan Franka schrijft in een reactie op Instagram, waar de reclame ook wordt gedeeld: “Seksisme, fat shaming, body shaming. Wat de hel!” Ook Lucy Woesthoff en Lize Korpershoek laten duidelijk blijken de reclame maar niks te vinden.
Er zijn vrijwel geen positieve reacties te vinden. “De middeleeuwen zijn allang voorbij, weg met die seksistische reclames!” schrijft iemand. “Lekker bodyshamen en dieetcultuur promoten… Chique!” reageert een ander. “Pfff, serieus? Is het nou echt nodig om een ‘weg met die kilootjes’-reclame te maken nu er een vrouwelijke manager in jullie reclames zit?” valt er ook te lezen.
Reactie
De social media-afdeling van de supermarktketen krijgt de talloze negatieve reacties ook mee. Ze schrijven als reactie naar enkele van de volgers een statement: “Gezondheid is superactueel, ook omdat de vakantieperiode nu op zijn eind loopt. Mensen gaan weer meer bewegen en gezonder eten.”
“Ilse is behoorlijk enthousiast en ze is er fanatiek tegenaan gegaan na de vakantie, zoals we haar ook kennen. Deze campagnevideo is gericht aan iedereen die er weer lekker tegenaan wil gaan!” sluiten ze af.
Deel dit artikel
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.