Terug

Volg Shownieuws

John de Mol wint kort geding tegen Facebook

Nieuws

11 nov 2019, 16:14

Facebook moet maatregelen treffen om nepadvertenties tegen te gaan waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen. Dat is de uitkomst van een kort geding dat de mediaondernemer had aangespannen.

De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties verwijdert waarin De Mol voorkomt. Gebeurt dat niet, dan volgt een dwangsom van 10.000 euro per dag, met een maximum van 1.000.000 euro.

John de Mol laat weten in een reactie: “Ik ben heel blij dat de rechter mij in het gelijk heeft gesteld en dat Facebook de door mij geëiste maatregelen moet nemen om misleidende bitcoinadvertenties met mijn naam en/of beeltenis van haar platformen te weren. En dat het bedrijf mij de gegevens van de afzenders van de advertenties moet verstrekken. Ik mag hopen dat deze uitspraak voor Facebook aanleiding is om zo snel mogelijk maatregelen te nemen, waardoor onschuldige mensen niet meer met de nep-bitcoinadvertenties kunnen worden opgelicht. Ik hoop bovendien dat niet alleen ik, maar ook alle andere bekende Nederlanders die zijn misbruikt voor deze nepadvertenties profijt gaan hebben van deze uitspraak en de opgedane kennis. Mijn juridisch adviseurs en ik zullen nauwlettend volgen of Facebook nu ook daadwerkelijk snel maatregelen neemt tegen dit bedrog.”

Facebook zegt in een eerste reactie: "Wij hebben de uitspraak net binnen en gaan nu kijken wat de consequenties zijn. We houden rekening met alle mogelijke juridische acties, waaronder een hoger beroep", aldus een woordvoerder.

Ook laat het sociale netwerk weten: "Van belang is dat deze uitspraak ons commitment om deze advertenties te bestrijden, niet verandert. We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze advertenties absoluut niet thuishoren op Facebook en dat we ze verwijderen als we ze vinden. We nemen dit zeer serieus en stellen daarom ook begin december ons meldformulier voor nepadvertenties beschikbaar in Nederland. Dit biedt een extra manier om feedback van gebruikers te ontvangen, die ons helpt om onze modellen voor het geautomatiseerd opsporen van nepadvertenties te trainen."

De Talpa-oprichter stapte naar de rechter omdat hij een einde wilde maken aan valse advertenties op Facebook met zijn naam en foto. Hij is niet de enige gedupeerde. In een verklaring hebben onder anderen Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato zich achter hem geschaard.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.