Terug

Volg Shownieuws

Klachten bij Ombudsman na Op1-uitzending

Klachten bij Ombudsman na Op1-uitzending

Nieuws

10 jan 2023, 20:55

De Ombudsman van de NPO heeft klachten binnengekregen over de talkshow Op1. Dat bevestigt zij dinsdag desgevraagd aan het ANP. Columnist Jan Dijkgraaf riep kijkers in een onlinecolumn op om een klacht in te sturen over de uitzending van afgelopen vrijdag.

Presentatrice Natasja Gibbs stelde in een gesprek met ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers dat Israël een "apartheidsregime" voert. Volgens Dijkgraaf is deze uitlating in strijd met de Journalistieke Code waar alle omroepen zich aan dienen te houden. Dijkgraaf maakt in zijn column een vergelijking met het onderzoek dat de Ombudsman deed naar omroep Ongehoord Nederland. In twee rapporten stelde de Ombudsman van de NPO klagers in het gelijk die zeiden dat ON! ongefundeerde informatie verspreidt.

De Ombudsman laat weten voor de meldingen over Op1 en Gibbs de klachtenprocedure te bewandelen. Dit betekent dat zij de klachten heeft doorgestuurd naar omroep BNNVARA en dat die nu mag reageren. De omroep laat dinsdagavond weten "ervan op de hoogte te zijn" dat er klachten zijn binnengekomen over Op1. "De klachten komen onze kant op, wij wachten dat af", aldus een woordvoerder.

Identieke mails

Ombudsman Margo Smit plaatste dinsdag op haar website een column waarin zij mensen vraagt "zich wat minder snel te laten oproepen om andermans klacht copy-paste over te nemen en aan ons te sturen. Bij Team Ombudsman worden klachten gelijkwaardig en serieus bekeken, ook de uwe als u zich aansluit bij de klacht van iemand anders."

Smit legt daarna uit dat "soms honderden identieke publieksmails aan de ombudsman" haar veel werk kosten. "Elke mail moet geopend, gelezen en mogelijk van persoonsgegevens ontdaan worden", schrijft zij. "Geen probleem, wij willen graag dat persoonlijke contact met klagers onderhouden en elke klacht is voor ons gelijkwaardig. Maar we merkten het afgelopen jaar ook dat via berichten op sociale media en columns op webpagina’s steeds vaker aan mensen werd gevraagd om zoveel mogelijk dezelfde klacht te sturen. Alsof méér mails ook méér indruk maken." Dit is overbodig, beklemtoont de Ombudsman.

In de video bovenaan de pagina zie je de uitzending van Shownieuws van 09-01-2023.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.