Terug

Volg Shownieuws

Boeren onderschatten deelname aan BZV: 'Last van mentale druk'

Spraakmakend

15 apr 2025, 22:34

Link gekopieerd

Het programma Boer Zoekt Vrouw is al twintig jaar een succesformule (zie video). Kijkers thuis kunnen de liefde tussen de koppels zien opbloeien en genieten ook volop van de net wat ongemakkelijke momentjes. Met de geboorte van tientallen Boer Zoekt Vrouw-baby's zou je zeggen dat het programma ook voor de deelnemers een mooi avontuur is. Toch hebben veel boeren hun deelname onderschat.

Boer Zoekt Vrouw maakte veel deelnemers gelukkig, toch zijn er ook veel boeren die helemaal niet positief terugkijken op hun deelname. Het boek Boer zocht vrouw - De niet vertelde verhalen, brengt ook deze kant van hun deelname aan het programma aan bod. Een aantal deelnemers voelen zich namelijk door de makers ''voor de bus gegooid'' en hebben het flink onderschat, zo tekent het AD op.

Media-aandacht

Teus deed in 2004 mee aan Boer Zoekt Vrouw en laat weten dat hij het een mooi avontuur vond. ''Maar de media-aandacht, onder meer van de roddelpers, was destijds overrompelend. Begeleiding was er weinig. De KRO heeft de impact die het programma had op ons als deelnemers destijds totaal onderschat, denk ik.'' Als gevolg trok hij zich helemaal terug. ''Ik ben het jaar daarna niet meer uitgegaan, omdat het te belastend was. En ook van de media heb ik na een tijdje afstand genomen. Ik deed niet mee om beroemd te worden.''

Anoniem

Boeren die in latere seizoenen te zien waren, bevestigen dat wat er ná het programma allemaal op hun afkwam, overweldigend was. Al vonden velen het deelnemen zelf wel leuk. Een aantal van hen deden anoniem hun verhaal, omdat ze niet opnieuw in de schijnwerpers wilden staan.

Je blijft toch het gevoel hebben dat je een product bent.

''Gelukkig is het nu zo dat steeds minder mensen mij herkennen, dus ik heb daar minder last van. Maar je blijft toch het gevoel hebben dat je een product bent. En als je me vraagt of ik het weer zou willen doen, zou ik zeggen: nee.''

Mentale druk

Fruitteler Rob Janssen, deed mee aan het twaalfde seizoen en ervaarde veel mentale druk. Hij ontving een hoop negatieve reacties op social media en werd zelfs een tijdje gestalkt. Hij deelt dat hij veel heeft gehad aan de persoonlijke coach en psycholoog van het programma. ''Als mens wil je graag aardig gevonden worden en opeens krijg je het gevoel dat iedereen wat van je vindt. Het was fijn om daarover te kunnen praten met iemand met verstand van zaken. Hij adviseerde me zo weinig mogelijk op sociale media te kijken.''

Verkeerd neergezet

Naast de impact van de media en de meningen van de kijkers thuis, vonden sommige deelnemers ook dat zij door de makers verkeerd zijn neergezet. Dit geldt ook voor boer Marcel, die meedeed aan seizoen vijf. Hij deelt dat de makers er in zijn geval voor kozen om hem neer te zetten als een softie die alleen maar praatte over zijn kinderwens, in plaats van de bevlogen akkerbouwer die hij was: ''Je moet het eigenlijk zo zien: zij maken een film en ze maken van jou een acteur. En dat vond ik toch jammer.''

Ik ben Geile Geert natuurlijk niet, ik ben gewoon Geert.

Boer Geert

Ook Geert heeft dit zo ervaren en baalt ervan dat hij vaak in beeld werd gebracht als hij zijn drie logés aanraakte, kuste, of dicht bij ze in de buurt stond. Dit zorgde ervoor dat hij de bijnaam Geile Geert kreeg (zie video). ''Ik ben Geile Geert natuurlijk niet, ik ben gewoon Geert. Ik ben goedgevig, sta voor iedereen klaar. Maar daar vragen ze niet naar op tv. Vraag het m’n klanten, die weten hoe ik echt ben. Of mijn personeel.''

Tekst gaat hieronder verder.

Hoe is het nu met boer Geert uit Boer zoekt vrouw?
9:23

Hoe is het nu met boer Geert uit Boer zoekt vrouw?

Reactie KRO-NCRV

KRO-NCRV erkent dat deelnemen aan een programma, zelfs met alle voor- en nazorg die ze met de jaren meer zijn gaan bieden, impactvol kan zijn. ''Wij realiseren ons terdege dat deelname aan Boer Zoekt Vrouw ook iets teweeg kan brengen wat je niet verwacht. Dat het met tijden ook een emotioneel proces kan zijn. Het zal, zoals dat ook in de liefde gaat, niet altijd een plezierige ervaring zijn. Een ervaring die door het vergrootglas van de publieke opinie nog heftiger kan aankomen.''

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.