Terug

Volg Shownieuws

Vlogfamilies reageren op BOOS-aflevering

Spraakmakend

8 apr 2025, 17:17 - Update: 9 apr 2025, 10:58

Link gekopieerd

Tim Hofman gaat in zijn programma BOOS de confrontatie aan om misstanden aan het licht te brengen. Deze week richt hij zich op vlogfamilies, zoals de familie Bellinga, die vlogs maken op YouTube waarin hun kinderen prominent in beeld komen en vaak ook de hoofdrol spelen (zie video). Mogelijke gevaren komen dinsdag uitgebreid aan bod in de aflevering en ook de vlogfamilies zelf reageren op deze risico's...

"BOOS richt zich in deze aflevering op de kinderen die opgroeien in deze families en die veelvuldig in beeld en/of in de content verschijnen. Want uit al bestaande onderzoeken en uit eigen onderzoek van BOOS blijkt dat de mogelijke negatieve gevolgen voor deze kinderen groot kunnen zijn", schrijft de redactie van BOOS op hun YouTube-kanaal onder de aflevering.

De redactie vraagt naar de mening van leeftijdsgenootjes, legt de risico's voor aan staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Jurgen Nobel én gaat over deze risico's in gesprek met de ouders van deze vlogfamilies. Verschillende vlogfamilies en bronnen die dicht bij deze families staan, laten in de aflevering weten hoe zij kijken naar de vlogs en naar het welzijn van de kinderen...

Tekst gaat hieronder verder.

Familie Lakap

Volgens Tim reageert alleen de familie Lakap met een schriftelijke, inhoudelijke reactie. Die luidt: "Elke ouder en elk ouderschap is anders en kun je niet met elkaar vergelijken. Het probleem is dat je niet kunt meekijken wat er achter de camera gebeurt. Als je mij zou vragen om regelgeving die echt gericht zou zijn op het beschermen van de kinderen: alle kinderen, ook zonder gezicht, onder bijvoorbeeld dertien jaar niet op sociale media plaatsen."

De redactie van BOOS voegt een kanttekening toe aan dit statement: "Alle kinderen van de familie Lakap zijn onder de dertien jaar en worden wekelijks via verschillende kanalen in beeld gebracht", (zie onderstaande reel).

Tekst gaat hieronder verder.

De Bakkertjes

Ook vader Ramon de Bakker, van vlogfamilie De Bakkertjes (zie onderstaande foto), wordt gebeld voor een reactie, maar is niet bereid om veel over het onderwerp kwijt te willen. Dit laat hij ook meerdere keren weten: "Ik heb daar echt geen interesse in, want ik heb het idee dat ik alleen in een slecht daglicht wordt gezet." Tim houdt echter vol en krijgt toch nog wat antwoorden uit de vlogpapa

"Als ik denk dat het niet goed is voor het welzijn van mijn kinderen, dan had ik het ook niet gedaan", meent Ramon. "En ik denk: wij doen één keer per week een video en wij doen alles zodat het voor de kinderen leuk is. Onze kinderen hebben een heel fijn leven, die spelen buiten en hebben heel veel vrienden en het gaat goed op school. Dus ik denk dat ik heel erg kijk naar het welzijn van de kinderen." Wanneer Tim vraagt hoe de kinderen beschermd worden tegen bijvoorbeeld haatreacties, wordt de verbinding verbroken.

Tekst gaat hieronder verder.

KOETLIFE

Via e-mail had vader Ruben Koet van vlogfamilie KOETLIFE aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in een gesprek met BOOS, omdat ze "allang niet meer de grootste familievloggers" zijn. Na een telefoontje geeft Ruben wel toe dat hij vindt dat de Bellinga's erg "commercieel" bezig zijn, maar dat vindt hij niet van zijn eigen vlogfamilie. Hij vertelt: "Ik heb ook weleens samenwerkingen gedaan met bedrijven, maar ik heb dat nooit echt gedaan met die kinderen. Dus die hele mentale gezondheid, dat herken ik niet bij mijn kinderen. Sterker nog: ze vinden het juist hartstikke leuk dat ze 'populair' zijn."

Over dat kinderen mogelijk een vertekend zelfbeeld kunnen krijgen door constant in de spotlights te staan, reageert Ruben: "Dat hebben ze toch sowieso? Een kind raakt in de puberteit, dan zitten ze toch sowieso met zichzelf in de knoop?" En hoe gaat de familie om met haatreacties? "Kijk, in onze tijd werden wij ook nog wel gepest, maar zeker nu online. Het is een grote beerput. (...) Of je nu wel of niet bekend bent: het gebeurt toch." Ruben "begeleidt" zijn kinderen naar eigen zeggen met de familievlogs om "een dikke huid" te creëren.

Bij mij is de grens dat ze áán mijn kinderen komen. Dan maak ik ze gewoon dood.

Ruben Koet (vlog-familie KOETLIFE)

Tot slot maakt Ruben opmerkelijke uitspraken over het gevaar dat beelden van zijn kinderen wellicht geseksualiseerd zouden kunnen worden op het internet, of dat de beelden op het dark web kunnen belanden door mensen met verkeerde intenties. Daar is hij naar eigen zeggen "niet mee bezig". "Ik begrijp het gewoon niet, ik zie gewoon kinderen in een zwembroekje", stelt de vader. "En dat er misschien mannen meer in zien... dan kun je alle zwembaden en stranden sluiten, want dan moet je je kind beschermen tegen mannen die er iets anders in zien."

Tekst gaat hieronder verder

'Zorg dat er regels komen voor familievloggers, want je kind wordt je werknemer'  (Hart van Nederland)
1:09

'Zorg dat er regels komen voor familievloggers, want je kind wordt je werknemer' (Hart van Nederland)

Ruben stelt dat zijn grens pas is bereikt wanneer mensen daadwerkelijk aan zijn kinderen komen: "Dan maak ik ze gewoon dood. Maar ja, dat ze ernaar kijken dat ze in een zwembad van een glijbaan af gaan... Dan kun je op een gegeven moment niks meer!" Houdt Ruben er dan helemaal geen rekening mee dat het hele internet "lekker" naar zijn kinderen in zwemkleding kan kijken? "Niet 'lekker naar laten kijken', maar ik ben daar niet mee bezig." Tim kaart aan dat uit onderzoek blijkt dat 50% van content waar pedoseksuelen naar kijken afkomstig is van sociale media. Zelfs met deze kennis, laat het de vader echter koud wat er met de content gebeurd waar zijn kinderen in te zien zijn, vertelt hij in de aflevering (zie onderstaande TikTok-video).

Tekst gaat hieronder verder.

De Bellinga's

Misschien wel de bekendste vlogfamilie van Nederland, de Bellinga's, zijn momenteel op wereldreis en hebben volgens BOOS nog geen reactie gegeven op hun vragen. Andere bronnen die dicht bij de familie staan, doen wel hun verhaal in de aflevering. Zo vertelt een kinderprogrammaredacteur: "Papa Bellinga hing letterlijk elke week aan de lijn om zijn kinderen aan ons te verkopen." En een oud-productiemedewerker van Jabadoo stelt: "Geld, geld, geld is alles waar het om draait."

Bekijk de hele aflevering van BOOS over de risico's van vlogfamilies hieronder:

Headerfoto: Smulders

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.